ראשי / הידרופדיה / מושגי תאורה לגידול צמחים

מושגי תאורה לגידול צמחים

כולם יודעים ומבינים שישנה מערכת יחסים חשובה ומשותפת בין הצמחים לבין השמש. תאורת השמש היא זו שאחראית למהלך תקין של פוטוסינתזה (הטמעת אור- תהליך בו חומרים אי אורגניים משמשים כחומר גלם לבנית חומר אורגני תוך כדי ניצול אנרגיית האור. כלומר המרת אנרגיית האור לאנרגיה כימית). כמובן שישנם תהליכים שהצמח צריך להשלים וכך למעשה ישנו “ריקוד טנגו” בין הצמח לבין אור השמש. בשנים האחרונות נכנסו נורות הלד לחיינו והן משמשות גם כתחליף תאורה לגידול צמחים.
לנורות הלד יתרון משמעותי לעומת נורות HID (מטאל הלייד / נל"ג) בכך שהן צורכות פחות חשמל יחסית לעוצמת האור שהן מפיקות ובמקביל גם פולטות חום נמוך בהרבה מהנורות שהזכרנו. כך שלמעשה עבודה עם נורת לד לגידול צמחים תפיק את אותה הכמות של תפרחת מול נורה HID מקבילה במינימום צריכת חשמל ובמינימום פליטת חום.
Photosynthetic Photon Flux Density (PPFD)
צפיפות שטף הפוטונים. תאורה לצמחים שונה מתאורה לבני אדם. אנרגיית האור הנמדדת עבור בני האדם נמדדת ביחידות לומן (Lum). אור אנרגיה לצמחים לעומת זאת נמדד כקרינה פוטוסינתזה פעילה (Par) – האור נמדד כצפיפות שטף פוטון עם יחידות של μmol/s-m2. הספקטרום המתאים לרוב הצמחים נע בכיוון ה 400-700 ננומטר, רב הפוטונים בספקטרום הנ”ל נספגים ע”י הצמחים ותורמים לפוטוסינתזה.
(Par) Photosynthetic Active Radiation
קרינה פוטוסינתזה פעילה. מציין את טווח רצועת הגלים של קרינת השמש מ 400 עד 700 ננומטר שבהם הצמחים יכולים להשתמש ולייצר פוטוסינתזה. פוטונים בעלי גלי אור קצרים נוטים להיות בעלי אנרגיה גבוה מאוד ויכולים להסב נזק לרקמות אך עם זאת מסוננים ע”י גז האוזון באטמוספירה, ואילו גלי אור ארוכים אינם בעלי אנרגיה גבוה בכלל כדי לאפשר לפוטוסינתזה להתרחש
(µmol) MicroMol
יחידות מדידת צפיפות השטף. מיקרו מול היא יחידת מידה המוגדרת 10 בשישית של “מול” (כל מול שווה למיליון מיקרו מול).
(Criׂ) Color Rendering Index
מודד את רמת איכות האור (השפעת הנורה וצבעה על מראה האובייקט המואר). זהו למעשה מדד כמותי ליכולתו של מקור אור לחשוף את הצבעים של עצמים שונים בהשוואה לצבעם המקורי.
(DLI) Daily light Integral
ערך זה מודד את הקרינה הפעילה (Par) במשך יממה. ערך המתאר את מספר הפוטונים הפעילים בפוטוסינתזה בהצפת מרחב של מ”ר.
(Lum) Lumens
מודד את כמות האור הנראית לעין האנושית המפיק מקור אור כגון נורה, פנס נר וכו…

 

0
סל קניות
  • אין מוצרים בסל הקניות, מוזמנים להוסיף :-)